Prowadzisz spółkę poza Polską ale chcesz działać na terenie Polski? Zgodnie z polskim prawem możesz zrobić to na kilka sposobów – założyć polską spółkę lub utworzyć oddział swojej firmy. Jeśli interesuje Cię pierwsza opcja – przeczytaj nasz artykuł „Jak założyć spółkę w Polsce”, jeśli nie chcesz tworzyć oddzielnego podmiotu – ten wpis jest dla Ciebie.
Co to jest oddział zagranicznej spółki?
Oddział to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, którą przedsiębiorca zagraniczny wykonuje poza swoją siedzibą. Oznacza to, że oddział Twojej spółki nie będzie oddzielną firmą, a jedynie wyodrębnioną częścią Twojej aktualnej działalności.
Zakres działalności oddziału
Twój polski oddział może wykonywać działalność jedynie w takim zakresie, w jakim wykonuje ją Twoja firma.
Przykładowo, jeśli prowadzisz firmę zajmującą się produkcją i sprzedażą kosmetyków, wówczas Twój oddział może robić dokładnie to samo lub zająć się tylko tą częścią, która jest dla Ciebie atrakcyjna na rynku polskim – np. samą sprzedażą produktów.
To od Ciebie zależy jaki zakres działalności przekażesz oddziałowi w Polsce, gdyż sam o tym decydujesz na etapie rejestracji oddziału.
Osobowość prawna oddziału czyli czym formalnie jest oddział?
W związku z tym, że oddział nie jest odrębnym podmiotem od spółki, oddział nie posiada osobowości prawnej, zdolności prawnej ani zdolności sądowej.
Wszystkie te cechy posiada jednak przedsiębiorca zagraniczny, więc przykładowo od strony formalnej – wszelkie umowy zawierane przez oddział są tak naprawdę zawierane przez przedsiębiorcę zagranicznego.
W oddziale każdorazowo powołujemy reprezentanta oddziału, czyli osobę, która w imieniu przedsiębiorcy zagranicznego składa wszelkie oświadczenia tak jak pełnomocnik. Funkcja reprezentanta jest podobna do funkcji pełnomocnika lub zarządu spółki.
Aspekty podatkowe oddziału przedsiębiorcy zagranicznego
Warto wskazać, że oddział na podstawie polskich przepisów podatkowych jest zobowiązany prowadzić oddzielną księgowość oraz przygotowywać i składać sprawozdania finansowe do polskiego sądu rejestrowego. Dlatego oprócz siedziby oddziału, osoby reprezentanta, ewentualnych pracowników warto także znaleźć odpowiednie biuro rachunkowe, które poprowadzi wszelkie podatkowe formalności przed polskim urzędem skarbowym i zakładem ubezpieczeń społecznych.
Jak założyć i prowadzić oddział w Polsce?
Zanim oddział rozpocznie działalność musi zostać zarejestrowany w polskim Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzonym przez Wydział Gospodarczy właściwego Sądu Rejonowego.
Czas rejestracji wynosi od 2 – 6 tygodni od dnia złożenia kompletnego i poprawnego wniosku, jednak w zależności od sprawy termin ten może w niektórych przypadkach się wydłużyć.
Oddział nie ma oddzielnego od przedsiębiorcy zagranicznego kapitału zakładowego i wspólników, gdyż jest przedłużeniem działalności przedsiębiorcy głównego. Nie ma również żadnych ograniczeń co do czasu trwania działalności oddziału.
Jeśli chcesz założyć oddział w Polsce – odezwij się do nas, z przyjemnością pomożemy Ci z formalnościami przed polskim sądem rejestrowym, tak byś mógł szybko rozpocząć działalność w naszym kraju.
Jeśli już posiadasz oddział i potrzebujesz zgłosić zmiany w oddziale w KRS – również pozostajemy do Twojej dyspozycji.